¿Ver o no ver? Esa es una de las cuestiones

  1. Tania Castellano San Jacinto
Journal:
Re-visiones

ISSN: 2173-0040

Year of publication: 2013

Issue: 3

Type: Article

More publications in: Re-visiones

Abstract

With his behaviour, Object – the main character in Samuel Beckett’s Film (1965) – aims to escape from everybody else’s gaze, and even from his own, according to George Berkeley’s core idea “to be is to be perceived”. This guiding thread will show us how perceptive subtraction implies as much of an escape as an alternative: by subtracting visual material, the subject endeavours to stay on the sidelines and to distance himself from what he perceives. With this, he tries to reach a degree zero where he will no longer be able to see and/or be seen, and from which he will be able to see and/or be anew. This radical rupture with what is given to perceive is repeated in art trends such as the Structural Film. Its vertiginous flicker of monochromes aims to refresh an exhausted gaze absorbed by the media. This is the way the Benaminian destructive character, known by the need for fresh air and open space”, operates as much in film structuralists as in Object. It is a way to take a breath and start anew.

Bibliographic References

  • Benjamin, W. (2008), “La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica” [tercera redacción]. En Obras. Libro I/vol. 2 (pp. 49-85), Madrid, Abada.
  • Benjamin, W. (2010), “El carácter destructivo”. En Obras. Libro IV/vol. 1 (pp. 346-347), Madrid, Abada.
  • Benjamin, W. (2010), “Calle de dirección única”. En Obras. Libro IV/vol. 1 (pp. 23-89), Madrid, Abada.
  • Binswanger, L. (1963), Being-in-the-world: Selected papers (Ser-en-el-mundo: selección de artículos), Nueva York, Basic Books.
  • Gilles de la Tourette, G. (1898), Les états neurasthéniques : formes cliniques, diagnostic, traitement (Los estados neurasténicos: formas cínicas, diagnóstico, tratamiento), París, J. B. Baillière et Fils.
  • Guadet, J. (1890, 6 de septiembre) “André”, L’Architecture. Jünger, E. (1995), Sobre el dolor, seguido de La movilización total y Fuego y movimiento,
  • Barcelona, Tusquets.
  • Krebs, C. (2008), “Siegfried Kracauer, un regard photographique” (Siegfried Kracauer, una mirada fotográfica). En Stéphane Füzesséry y Philippe Simay (Eds.), Le Shock des métropoles. Simmel, Kracauer, Benjamin (El choque de las metrópolis. Simmel, Kracauer, Benjamin) (pp. 175-189), París y Tel-Aviv, Éditions de l’Éclat.
  • Littré, É. y Robin, C. (1865), Dictionnaire de médecine, de chirurgie, de pharmacie, des sciences accessoires et de l’art vétérinaire (Diccionario de medicina, de cirugía, de farmacia, de ciencias accesorias y del arte veterinario), París, Librairie J.B. Baillière et Fils.
  • Mulvey, L. (2006), Death 24x a second. Stillness and the moving image (La imagen fiija y la imagen en movimiento), Londres, Reaktion Books.
  • Pirandello, L. (2004), Uno, ninguno y cien mil, Barcelona, Acantilado.
  • Ross, C. (2001, primavera), “Vision and insufficiency at the turn of the millennium: Rosemarie Trockel’s distracted eye” (Visión y carencia en el cambio de milenio: el ojo distraído de Rosemarie Trockel), October, 96, primavera: 86-110.
  • Schneider, A. (2001), “Sobre el rodaje de Film”. En Samuel Beckett, Film (pp. 83-118), Bacelona, Tusquets.
  • Simmel, G. (1976), Filosofía del dinero, Madrid, Instituto de Estudios Políticos. Sontag, S. (1987), “Bajo el signo de Saturno”. En Bajo el signo de Saturno (pp.125-153),
  • Barcelona, Edhasa.