Turismo, un objeto de estudio para la antropología social

  1. Agustín Santana Talavera 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Disparidades. Revista de Antropología

ISSN: 2659-6881

Year of publication: 2020

Volume: 75

Issue: 1

Pages: 1

Type: Article

DOI: 10.3989/DRA.2020.001A DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

Abstract

At the margins are opportunities for innovation and growth for social anthropology. And tourism was, forty years ago, one of those interstitial apparitions that anthropologists and anthropologists faced in their field research. Contributing later to its epistemological constitution, today it is recognized as an object of study, dynamic, transversal and continuously suggestive. This process has led to the involvement of anthropology in the transfer of its contributions to the institutional and business spheres, as well as to the social sphere. The tourist encounter, the image and the cultural heritage, are three of the subfields that show an important potential for job development in the short term. The adaptation and methodological renewal to understand the tourist system opens the future to the construction of scenarios and, with it, to predictive action on socio-economic and socio-cultural situations.

Bibliographic References

  • Abella Gracés, Silvia, Sophie Gorgemans, Ángel Martínez Sánchez y Manuela Pérez Pérez. 2004. «Implications of the Internet-an Analysis of the Arogonese Hospitality Industry». Tourism Management 25: 603-613.
  • Ageeva, Elena y Pantea Foroudi. 2019. «Tourists’ Destination Image through Regional Tourism: From Supply and Demand Sides Perspectives». Journal of Business Research 101: 334- 348.
  • Andrade, María José. 2011. «La formación de la imagen turística desde la perspectiva de la distancia cultural del viajero. Marco teórico y estudio de caso». Estudios y perspectivas en turismo 20(6): 1237-1257. Disponible en: . Fecha de acceso: 15 feb. 2020.
  • Aquino, Richard S. 2019. «Towards Decolonising Tourism and Hospitality Research in the Philippines». Tourism Management Perspectives 31: 72–84.
  • Baloglu, Seyhmus y David Brinberg. 1997. «Affective Images of Tourism Destinations». Journal of Travel Research 35(4): 11- 15.
  • Baloglu, Seyhmus y K. McCleary. 1999. «Un modelo para la formación de la imagen de un destino». Annals of Tourism Research en Español 1(2): 325-355.
  • Beerli, A. y J. Martín. 2004. «Factores que influyen en la imagen de los destinos». Annals of Tourism Research en Español 6: 357-384.
  • Beni, Mario C. 1998. Análise estrutural do turismo. São Paulo: SENAC
  • Bigne, J. Enrique, M. Isabel Sánchez y Javier Sánchez. 2001. «Tourism Images, Evaluation Variables and After Parchase Behaviour: Inter-Relationship». Tourism Management 22: 607- 616.
  • Botti, Laurent, Nicolas Peypoch y Bernardin Solonandrasana. 2008. «Time and Tourism Attraction». Tourism Management 29: 594- 596.
  • Brunt, Paul y Paul Courtney. 1999. «Host Perceptions of Sociocultural Impacts». Annals of Tourism Research 26: 493-515.
  • Bryce, Derek, Samantha Murdy y Matthew Alexander. 2017. «Diaspora, Authenticity and the Imagined Past». Annals of Tourism Research 66: 49-60.
  • Buckley, Walter. 1993. La sociología y la teoría moderna de los sistemas. Buenos Aires: Amorrortu. Buenos Aires: Amorrortu; 1993.
  • Buhalis, Dimitrios y Rob Law 2008. «Progress in Information Technology and Tourism Management: 20 Years on and 10 Years after the Internet—The State of eTourism Research». Tourism Management 29(4): 609-623.
  • Chambers, Donna y Christine Buzinde. 2015. «Tourism and Decolonisation: Locating Research and Self». Annals of Tourism Research 51: 1-16.
  • Choi, W. M., Andrew Chan y Janice Wu. 1999. «A Qualitative and Quantitative Assessment of Hong Kong’s Image as a Tourist Destination». Tourism Management 20(3): 361-365.
  • Claveria, Oscar. 2016. «Positioning Emerging Tourism Markets Using Tourism and Economic Indicators». Journal of Hospitality and Tourism Management 29: 143-153.
  • Cohen, Erik. 1984. «The Sociology of Tourism: Approaches, Issues, and Findings». Annual Review of Sociolology 10: 373-392.
  • Cohen, Erik. 2004. «Authenticity and Commoditization in Tourism», en Erik Cohen (ed.), Contemporary Tourism: 101-114. Amsterdam: Elsevier.
  • Cuervo, Raimundo 1967. El turismo como medio de comunicación humana. México: Departamento de Turismo del Gobierno de México.
  • Dimache, Alexandru, Amare Wondirad y Elizabeth Agyiwaah 2017. «One Museum, Two Stories: Place Identity at the Hong Kong Museum of History». Tourism Management 63: 287- 301.
  • Dodds, Rachel y Richard W. Butler (eds.). 2019. Overtourism. Issues, Realities and Solutions. Berlín: De Gruyter.
  • Dogru, Tarik, Ercan Sirakaya-Turk y Geoffrey I. Crouch. 2017. «Remodeling International Tourism Demand: Old Theory and New Evidence». Tourism Management 60: 47-55.
  • Domínguez Vila, Trinidad, Simon Darcy y Elisa Alén González. 2015. «Competing for the Disability Tourism Market – A Comparative Exploration of the Factors of Accessible Tourism Competitiveness in Spain and Australia». Tourism Management 47: 261- 272.
  • Froese, Fabian Jintae y Vesa Peltokorpi. 2011. «Cultural Distance and Expatriate Job Satisfaction». International Journal of Intercultural Relations 35(1): 49-60.
  • Galí-Espelt, Nuria. 2012. «Identifying Cultural Tourism: A Theoretical Methodological Proposal». Journal of Heritage Tourism 7(1): 45-58.
  • Getz, Donald. 1986. «Models in Tourism Planning. Towards Integration of Theory and Practice». Tourism Management 7(1): 21-32.
  • Gnoth, Juergen. 1997. «Tourism Motivation and Expectation Formation». Annals of Tourism Research 24(2): 283-304.
  • González Santa-Cruz, Francisco y Tomás López-Guzmán. 2017. «Culture, Tourism and World Heritage Sites». Tourism Management Perspectives 24: 111-116.
  • Goodwin, Harold. 2017. The Challenge of Overtourism. Responsible Tourism Partnership Working Paper 4. Disponible en: . Fecha de acceso: 1 dic. 2018.
  • Guccio, Calogero, Domenico Lisi, Marco Martorana y Anna Mignosa. 2017. «On the Role of Cultural Participation in Tourism Destination Performance: An Assessment Using Robust Conditional Efficiency Approach». Journal of Cultural Economics 41(2), 129-154.
  • Hunt, John D. 1975. «Images as a Factor in Tourism Development». Journal of Travel Research 13: 3-7.
  • Leiper, Neil. 1979. «The Framework of Tourism: Towards a Definition of Tourism, Tourist, and the Tourist Industry». Annals of Tourism Research 6(4): 390-407.
  • Leiper, Neil. 1990. «Tourist Attraction Systems». Annals of Tourism Research 17: 367-384.
  • Lim, Christine. 1997. «Review of International Tourism Demand Models». Annals of Tourism Research 24(4): 835-849.
  • Liu, Hongbo, Xiang Li, David A. Cárdenas y Yang Yang. 2018. «Perceived Cultural Distance and International Destination Choice: The Role of Destination Familiarity, Geographic Distance, and Cultural Motivation». Journal of Destination Marketing & Management 9: 300-309.
  • López Duarte, Cristina y Marta M. Vidal Suárez. 2011. «Inversión exterior y modo de entrada: resolviendo la paradoja de la distancia cultural». Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa 14(1): 14-25.
  • Margalef, Ramón. 1974. Ecología. Barcelona: Omega.
  • Margalef, Ramón. 1981 [1968]. Perspectivas en teoría ecológica. Barcelona: Blume.
  • Margalef, Ramón. 1991. Teoría de los sistemas ecológicos. Barcelona: Universidad de Barcelona.
  • Martin, Keir. 2010. «Living Pasts. Contested Tourism Authenticities». Annals of Tourism Research 37(2): 537-554.
  • Mathieson, Alister y Geoffrey Wall. 1990 [1986]. Turismo: Repercusiones económicas, físicas y sociales. México: Trillas.
  • Milano, Claudio. 2018. «Overtourism, malestar social y turismofobia. Un debate controvertido». Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural 16(3): 551-564.
  • Moreno Mendoza, Héctor y Agustín Santana-Talavera. 2017. «Museos y participación en destinos turísticos: dinámicas de sostenibilidad». Revista Iberoamericana de Turismo- RITUR 7(3): 137-166.
  • Osorio García, Maribel. 2007. «El carácter social del turismo. Un análisis sistémico sobre su complejidad». Estudios y Perspectivas en Turismo 16(4): 464-492. Disponible en: . Fecha de acceso: 10 ene. 2020.
  • Pastor Alfonso, María José. 2003. «El patrimonio cultural como opción turística». Horizontes Antropológicos, 20: 97-115.
  • Pearce, Philio, Sebastian Filep y Glenn Ross. 2011. Tourists, Tourism and the Good Life. Nueva York: Routledge.
  • Pinto, Roque. 2010. Patrones actitudinales de los gestores del turismo en Ilhéus (Brasil). Tesis Doctoral. Universidad de La Laguna. Tenerife. Disponible en: . Fecha de acceso: 10 dic. 2019.
  • Pizam, Abraham y Gang-Hoan Jeong. 1996. «Cross-cultural Tourist Behavior. Perceptions of Korean Tour-guides». Tourism Management 17(4): 227-286.
  • Pizam, Abraham, Natan Uriely y Arie Reichel. 2000. «The Intensity of Tourist-host Social Relationship and its Effects on Satisfaction and Change of Attitudes: the Case of Working Tourists in Israel». Tourism Management 21: 395-406.
  • Plaza, Beatriz, Manuel Tironi y Silke N. Haarich. 2009. «Bilbao’s Art Scene and the “Guggenheim Effect” Revisited». European Planning Studies 17(11): 1711-1729.
  • Popli, Manish, Mohammad Akbar, Vikas Kumar y Ajai Gaur. 2016. «Reconceptualizing Cultural Distance: The Role of Cultural Experience Reserve in Cross-border Acquisitions». Journal of World Business 51(3): 404-412.
  • Puche Ruiz, Mayka y Emilio M. Obiol Menero. 2011. «Procesos de “re-imageneering” turístico: El eclipse de la identidad local de Valencia». Cuadernos de Turismo 28: 191-214. Disponible en: . Fecha de acceso: 13 ene. 2020.
  • Pulido-Fernández, Juan Ignacio y Marcelino Sánchez-Rivero. 2010. «Attitudes of the Cultural Tourist: A Latent Segmentation Approach». Journal of Cultural Economics 34(2), 111- 129.
  • Ramírez Gutiérrez, Diolinda, Heredina Fernández Betancort y Agustín Santana-Talavera. 2014. «El reto digital de los museos como entornos de experiencia turística». Revista Iberoamericana de Turismo RITUR 4(especial): 75-94. Disponible en: . Fecha de acceso: 13 dic. 2019.
  • Reisinger, Yvette. 1994. «Social Contact between Tourists and Hosts of Different Cultural Backgrounds», en A. V. Seaton, Tourism: state of art: 743-753. Londres: Wiley.
  • Reisinger, Yvette y Lindsay Turner. 1997. «Cross-cultural Differences in Tourism: Indonesian Tourists in Australia». Tourism Management 18(3): 139-147.
  • Richards, Greg. 2018. «Cultural Tourism: a Review of Recent Research and Trends». Journal of Hospitality and Tourism Management 36: 12-21.
  • Rodríguez-Darias, A. J., A. Santana-Talavera y P. Díaz-Rodríguez. 2011. «Áreas protegidas para turistas de sol y playa. Algunas reflexiones desde Canarias», en Ll. Prats y A. Santana (coords.), Turismo y Patrimonio, entramados narrativos. Tenerife: 95-108. La Laguna (Tenerife): Instituto Universitario de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad de La Laguna.
  • Ruiz-Labourdette, Diego, Pablo Díaz-Rodríguez, Alberto J. Rodríguez-Darias, Agustín Santana-Talavera, Marifé Schmitz y Francisco D. Pineda. 2010. «Scales and Scenarios of Change in the Anthropology-Landscape Relationship: Models of Cultural Tourism in Fuerteventura (Canary Isles)», en S. Favro y C. A. Brebbia (eds.), Island Sustainability: 51-64. Southampton and Boston: WIT Press. Disponible en: . Fecha de acceso: 01 jun. 2019.
  • Salazar, Noel B. 2012. «Community-based Cultural Tourism: Issues, Threats and Opportunities». Journal of Sustainable Tourism 20(1): 9-22.
  • San Martín Gutiérrez, Héctor, Ignacio A. Rodríguez del Bosque Rodríguez y Rodolfo Vázquez Casielles. 2006. «Análisis de la imagen en turismo mediante técnicas estructuradas y no estructuradas: implicaciones competitivas para los destinos turísticos». Revista Asturiana de Economía. RAE 35: 69-91. Disponible en: . Fecha de acceso: 24 feb. 2020.
  • Santana-Talavera, Agustín. 1994. «Encuentros turísticos: efectos de los estereotipos en los cambios socioculturales (Islas Canarias)». Estudios y Perspectivas en Turismo 3(3): 199- 213.
  • Santana-Talavera, Agustín. 1997. Antropología y turismo ¿Nuevas hordas, viejas culturas? Barcelona: Ariel.
  • Santana-Talavera, Agustín. 2015. «Imaginando la imagen en turismo: un viaje de ida y vuelta». Revista de Antropología Experimental 15: 37-53.
  • Soldatenko, Daria y Elisa Backer. 2019. «A Content Analysis of Cross-cultural Motivational Studies in Tourism Relating to Nationalities». Journal of Hospitality and Tourism Management 38: 122-139.
  • Sørensen, Flemming y Jens Friis Jensen. 2015. «Value Creation and Knowledge Development in Tourism Experience Encounters». Tourism Management 46: 336-346.
  • Sweeney, Adrienne. 1996. «Socio-cultural Impact between Visitors and the Local Community», en Mike Robinson, N. Evans y P. Callaghan. Tourism and Cultural Change: 257-280. Sunderland: Centre for Travel and Tourism: Business Education Publisher.
  • Tribe, John y Janne J. Liburd. 2016. «The Tourism Knowledge System». Annals of Tourism Research 57: 44-61.
  • UNWTO 2017. Definitions Committee on Tourism and Competitiveness (CTC). Disponible en: . Fecha de acceso: 12 dic. 2019.
  • UNWTO 2018. Report on Tourism and Culture Synergies. Madrid: UNWTO.
  • Wahab, Salah.-E. A. 1971. «An Introduction to Tourism Theory». Travel Research Journal 1: 17-30.
  • Wallpach, Sylvia von, Andrea Hemetsberger y Peter Espersen. 2017. «Performing Identities: Processes of Brand and Stakeholder Identity Co-construction». Journal of Business Research 70: 443-452.
  • Wang, Youcheng y Daniel R. Fesenmaier. 2006. «Identifying the Success Factors of Web-based Marketing Strategy: An Investigation of Convention and Visitors Bureaus in the United States». Journal of Travel Research 44: 239-249.
  • Wheeller, B. 1994. «Egotourism, Sustainable Tourism and the Environment: a Symbiotic, Symbolic or Shambolic Relationship», en A. V. Seaton, Tourism: the state of the art: 647- 654. Chichester: John Wiley and Sons.
  • Wijesinghe, Sarah N. R., Paolo Mura y Harold John Culala. 2019. «Eurocentrism, Capitalism and Tourism Knowledge». Tourism Management 70: 178-187.
  • Yachin, Jonathan Moshe. 2018. «The ‘Customer Journey’: Learning from Customers in Tourism Experience Encounters». Tourism Management Perspectives 28: 201-210..
  • Zhang, Hongmei, Yan Wu y Dimitrios Buhalis. 2018. «A Model of Perceived Image, Memorable Tourism Experiences and Revisit Intention». Journal of Destination Marketing & Management 8: 326-336.