La macdonalización del sistema universitarioun caso de explotación del profesorado precario en la Universidad de La Laguna y su crisis sindical
-
1
Universidad de La Laguna
info
ISSN: 2605-1931
Ano de publicación: 2020
Número: 5
Páxinas: 117-132
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: IJNE: International Journal of New Education
Resumo
Enrique Díez begins, in his book Neoliberalismo Educativo (2018), narrating an early morning at university and how an advertising mupis invasion has begun, almost all related to companies and banks. It is not just an invasion of public spaces, but spaces of knowledge and work, of a neoliberal pedagogy managing the institutions of knowledge in the style of McDonald's franchises. For this reason, in this study we have wanted to show the consequences of this model for the teaching staff, especially in higher education centers and more specifically at the University of La Laguna in the Canary Islands.We will locate this university from its production descriptors and we will relate them to those of overload of work and precarious working conditions of the labor PDI. The objective is to typify or identify these indicators of vulnerability and precariousness, concentrated on specific contractual figures. We will see how experiences of resistance and struggle are currently beginning to develop in the face of a model that promotes individual achievement, the elitization of staff and unequal working conditions. This situation is beginning to mobilize despite the many barriers derived from the hegemonic micro-political forces held by some groups of officials. We will try to explain some of the keys to a possible regeneration of the cultures of struggle for labor law.
Referencias bibliográficas
- Adamini, M. (2014). Formaciones precarias en el estado: La pasantía universitaria como dispositivo pedagógico de control laboral. Trabajo y Sociedad, (22), 161-173.
- Díez Gutierres, E.J. (2018). Neoliberalismo Educativo. Barcelona, Octaedro Editorial.
- Barattini, M. (2009). El trabajo precario en la era de la globalización: ¿Es posible la organización? Polis (Santiago), 8(24), 17-37.
- Roca, B. (2006). Movilizando a los precarios. El anarcosindicalismo español contemporáneo ante el capitalismo flexible. Nómadas, (13).
- Silva, C., y Olmo, M. (2016). Docentes resilientes em contextos precários: Estudo de casos em Espanha. Educação (UFSM), 41(3), 541-552.
- Cristóbal, A. (ed.). (2016). España 2015: Situación social. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS), 1(155), 155-161.
- Díaz, R. (2014). Cuerpos desgarrados, vidas precarias: Violencia, ritualización, performance. Alteridades, 24(48), 71-83.
- Donna K. (2010). Trabalho precário e precarização institucional nos Estados Unidos. Sociologías, 12(3), 66-100.
- Kalleberg, A. L. (2009). O crescimento do trabalho precário: um desafio global. Revista Brasileira De Ciências Sociais, 24(69), 21-30.
- Longo, J. (2012). Las fronteras de la precariedad: percepciones y sentidos del trabajo de los jóvenes trabajadores precarios de hipermercados. Trabajo y Sociedad, (19).
- Ramalho, F., y Lima, J. C. (2016). As múltiplas faces do trabalho precário e o sindicalismo: A experiência brasileira. Trabajo y Sociedad, (27), 93-108.
- Sarasola, J. L., Malagón, J. L., y Barrera, E. (2014). La legitimidad de los sindicatos. Reflexiones sobre su debilitamiento en la sociedad postfordista. Aposta: Revista de ciencias sociales, 61(61).
- Selman, A. (2018). Algunas consideraciones sobre el precario y la naturaleza jurídica del precarista. Ius Et Praxis, 24(2).
- Standing, G. (2011) The Precariat: The New Dangerous Class. Bloomsbury Academic, Londres y Nueva York.
- Val, F. D., y Fouce, H. (2016). De la apatía a la indignación. Narrativas del rock independiente español en época de crisis. Methaodos. Revista de Ciencias Sociales, 4(1).
- Valero, E. A. (2015). El precariado. Una nueva clase social, de Guy Standing. Revista Colombiana de Sociología, 38(1), 213-217.