Narrativas de representación en el cine de autor latinoamericano: Buenos Aires Viceversa, la crítica y los recursos de análisis

  1. Patricia Adriana Delponti Macchione
  2. Carmen Rodríguez Wangüemert
Journal:
Miguel Hernández Communication Journal

ISSN: 1989-8681

Year of publication: 2021

Issue: 12

Pages: 423-443

Type: Article

Export: RIS

Metrics

Índice Dialnet de Revistas

(Indicator corresponding to the last year available on this portal, year 2020)
  • Year 2020
  • Journal Impact: 0.408
  • Field: COMUNICACIÓN Quartile: C2 Rank in field: 22/62

CIRC

  • Social Sciences: D

Abstract

As a contribution to the research on auteur cinema in Latin-American’s countries, reinforcing the value of critical film analysis and exploring the mixtures that took place in the transition from documentary to fiction in the New Latin American Cinema. The film Buenos Aires Viceversa (Agresti, 1996) manages to construct a represented past that offers unequivocal symbolic resources about Argentina. The methodology employed is structured in three stages: a contextual review of the literature, followed by a documentation work that studies how the analysis of specialised critics has dealt with the representation. Finally, Buenos Aires Viceversa is analysed using a model that situates the work between the creative corpus and the audience. As a result, the film is reaffirmed as a precursor text of Latin American audio-visual trends, with a concentric narrative structure: fragmentations in representing the city (place); the children of the dictatorship missing people (characters), who, without having a factual memory (history), are in an age of questioning and participate in the process of offering the audience concrete forms of the abstract ideas that the author chooses to project

Bibliographic References

  • Aumont, J., Berlaga, A., Michel, M. & Vernet, M. (1989). Estética del cine, espacio fílmico, montaje, narración lenguaje. Paidós: Barcelona.
  • Berger, V. (2008). La búsqueda del pasado desde la ausencia: Argentina y la reconstrucción de la memoria de los desaparecidos en el cine de los hijos, 144–145. https://doi.org/10.14198/QdCINE.2008.3.03
  • Blanco Pérez, M. (2021) New hybrid stories in Spanish fiction cinema. The case of Entre dos aguas by Isaki Lacuesta, Nuevos relatos híbridos en el cine de ficción español. El caso de Entre dos aguas de Isaki Lacuesta.: Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, (51), pp. 60–73. doi: 10.12795/Ambitos.2021.i51.04.
  • Casetti, Francesco y di Chio, Federico. (1998) Cómo analizar un film. Barcelona. Paidós (1ª impresión 1991)
  • Chappuzeau, B. (2017). “El desvío emocional frente a la memoria: Buenos Aires viceversa (1996) de Alejandro Agresti”. Romanische Studien (RST), 9 (2017), 351-366.
  • Chatman, Seymour. (1990). Historia y discurso. Madrid: Taurus Humanidades.
  • Delponti Macchione, P. (2007). Cómo analizar una película: a propósito de La Historia Oficial. Área Abierta, (18), 1 - 15. https://revistas.ucm.es/index.php/ARAB/article/view/ARAB0707330001A
  • Delponti, P. y Rodríguez-Wangüemert, C., (2019) La crítica periodística y el análisis fílmico, una fusión integradora. Cultura y mediación en el cine argentino. Servicio editorial de la Universidad del País Vasco. Colección Comunicación
  • Dufays, S. (2011). El niño de la calle y la ciudad fragmentada en la película "Buenos Aires viceversa", de Alejandro Agresti. Hispanic Review, 79(4), 615-637. http://www.jstor.org/stable/41289945
  • Gubern Garriga-Nogues, R. (2006). DeSignis: Publicación de la Federación Latinoamericana de Semiótica ( FELS ), págs. 19-26
  • Heredero, C.F. (2011). Espacios de libertad, vigencia, defensa y necesidad de la crítica. El ejercicio crítico en el cine español. Málaga. 13-29.
  • Iglesias, E. (2011). Crítica y análisis del film. Un acercamiento académico. El ejercicio crítico en el cine español. 57-67. Málaga.
  • Martínez-Cano, F. J., Ivars-Nicolás, B. y Roselló-Tormo, E. (2020) Cine memoria. Intersecciones entre documental y ficción en la práctica cinematográfica latinoamericana contemporánea: estudio de caso de Roma, Fotocinema. (20), pp. 111-136. doi: 10.24310/Fotocinema.2020.v0i20.7594.
  • Nichols, Bill. (1997) La representación de la realidad, cuestiones y conceptos sobre el documental, Barcelona. Paidós.
  • Rosenstone, Robert (1997) El pasado en imágenes. Barcelona. Ariel
  • Ruiz San Miguel, F.J. & Ruiz Blanco, S. (2011). La crítica cinematográfica ante la crisis del periodismo y los nuevos medios sociales. El ejercicio crítico en el cine español. 29-56. Málaga.
  • Tompkins, C. (2001). Experimentación y concientización en Buenos Aires y Viceversa de Alejandro Agresti. Literatura e Autoritarismo, 4
  • Vazquez Vazquez, María Mercedes. (2018) The Question of Class in Contemporary Latin American Cinema. London, Lexington Books.
  • Vohnsen, M. (2020). Latin american cinema. The Year's Work in Modern Language Studies 80, pp.432-453. doi:10.21427/dwrz-nr66
  • Werba, A. (2002). Transmisión entre generaciones: los secretos y los duelos ancentrales. Psicoanálisis, 24, 295-313.
  • Zunzunegui, S. (2007). Acerca del análisis fílmico: el estado de las cosas. Comunicar, 29, v. XV, 2007, Revista Científica de Comunicación y Educación; ISSN: 1134-3478; páginas 51-58