Las matemáticas que me enseñaron

  1. Edith Padrón Fernández 1
  1. 1 Universidad de La Laguna. España
Journal:
Números: Revista de didáctica de las matemáticas

ISSN: 0212-3096 1887-1984

Year of publication: 2022

Issue: 111

Pages: 7-16

Type: Article

More publications in: Números: Revista de didáctica de las matemáticas

Abstract

Facing the educational challenge in a world where technology conditions our lives and leaves no room for patience to learn, is not easy. Finding engaging topics that spark curiosity can be a good strategy, but this is not enough. We are in a time in history when it is necessary to listen: to hear new experiences, to hear new concerns, ... and sharing. In the first part of this paper I tell three topics that I worked with three of my students that made me reflect on some aspects of teaching and learning. Sharing knowledge awakening curiosity in the other is what has achieved a collaborative initiative that has grown at the University of La Laguna and to which I will dedicate the second part of this paper.

Bibliographic References

  • Bolaños Florido, C. (2016). Dibujando curvas algebraicas planas mediante sistemas articulados. Trabajo de Fin de Grado, Universidad de La Laguna.
  • Bolt, B. (1992). Matemáquinas. Las matemáticas que hay en la tecnología. Ed Labor, Barcelona. Fariña Castañeda, M.M. (2016). Descubriendo el pantógrafo y el caleidoscopio. Trabajo de Fin de Máster. Universidad de La Laguna.
  • Fariña, M.M.; Padrón, E.; Gutiérrez, M.J.; Vaquero, C (2018): Material manipulativo vs GeoGebra en el estudio de semejanza y simetría. Suma: Revista sobre Enseñanza y Aprendizaje de las Matemáticas, 88, 27-3.
  • Guimón P. (2019): Los gurús digitales crían a sus hijos sin pantallas, el País de https://elpais.com/especiales/2019/crecer-conectados/gurus-digitales/
  • Kempe, A.B. (1875). On a general method of describing plane curves of the nth degree by linkwork. Proc. London Math. Soc. s1-7(1), 213-216.
  • Lovell, K. (1999). Desarrollo de los conceptos básicos matemáticos y científicos en los niños. Madrid: Morata. Manzano F.J. (2016a): El hiperbológrafo de Descartes. Recuperado el 8 de mayo de 2022 de https://youtu.be/No7u_cn9BgY
  • Manzano F.J. (2016b): Mecanismo articulado para trazar elipses, Recuperado el 8 de mayo de 2022 de https://youtu.be/zkZxaugeWwQ
  • Mora, J.A (2007): Geometría Dinámica, Ponencia presentada en las XIII JAEM, Granada. Julio de 2007, de http://jmora7.com/miWeb8/Archiv/2007_granada_JAMora.pdf y http://jmora7.com/GG5/Maquinas/indice_mecan.html
  • Padrón, E. (2021). Un Fisquito de Matemáticas. Vivelibro, ISBN10- 841884082X Quevedo, J. (2005). Theatrum Machinarum Matemáquinas en el Museo Universitario de Módena. Suma: Revista sobre Enseñanza y Aprendizaje de las Matemáticas, 48, 81-90.
  • Santana Romero, S. (2019). La Geometría del Indicador del Sur . Trabajo de Fin de Grado, Universidad de La Laguna.
  • Santander, M. (1992). The chinese south seeking chariot: a simple mechanical device for visualizing curvature and parallel transport. Am. J. Phys, 60, 782- 787.