La tutoría y la inclusión en la formación del profesorado de educación primaria

  1. Olga María Alegre de la Rosa 1
  2. Carmen Nuria Arvelo Rosales 1
  3. Remedios Guzmán Rosquete 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1989-466X

Year of publication: 2017

Volume: 35

Issue: 2

Pages: 43-64

Type: Article

DOI: 10.6018/J/298511 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

Abstract

Academic tutoring and diversity of students have become two pillars that contribute to the quality of teacher training in the university of the 21st century. The main objective of this study was to examine the level of satisfaction that the students of the Degree of Primary Education at the University of La Laguna have with the role of the teacher conceived as an inclusive tutor in educational action and in academic tutoring. A second objective was to analyze whether there existed differences between previous levels of satisfaction in those stated for the year in which the students were. To this end a scale of satisfaction was designed and validated and administered to a sample of 379 students, belonging to the four undergraduate courses the degree is made of. The results showed that these students do not have high levels of satisfaction for any of the analyzed dimensions. For academic tutoring as a resource to deal with diversity, average levels of satisfaction were obtained. The lowest value went to level of satisfaction with teachers seen as inclusive tutors. The differences found among the courses showed that 4th year students had higher levels of satisfaction with tutoring as a resource for diversity and with the role of teachers as inclusive tutors.

Bibliographic References

  • Alegre, O.M. y Villar, L.M. (2016). Etnografía y narrativa de un profesor universitario en e-Portafolios. Revista Internacional de Formaçao de Professores (RIFPF), 1(1), 50-66.
  • Alegre, O.M. y Villar, L.M. (2015a). Inclusión e interculturalidad. Un estudio en el marco de la enseñanza universitaria. Revista nacional e internacional de educación inclusiva, 8(3), 12-29.
  • Alegre, O.M. y Villar, L.M. (2015b). (Eds.) Research on University Teaching and Faculty Development. New York: Nova Publishers.
  • Alegre, O.M. (2007). Atienda a la diversidad del alumnado. En L.M. Villar (Coord.), Programa para la mejora de la docencia universitaria (pp.97-125). Madrid: Pearson/ Prentice-Hall.
  • Álvarez-Pérez, P. (2012). Los planes de tutoría de carrera: una estrategia para la orientación al estudiante en el marco del EEES. Educar, 48(2), 247-266.
  • Álvarez-Pérez, P., López, D. y Pérez, D. (2015). El Alumnado Universitario y la Planificación de su Proyecto Formativo y Profesional. Actualidades Investigativas en Educación, 15(1),1-24.
  • Amaro, C., Méndez, J. y Mendoza, F. (2014). Un estudio de las características profesionales del docente universitario para atender a la diversidad. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 8(2),199-216.
  • Cano, R. (2009). Tutoría universitaria y aprendizaje por competencias ¿Cómo lograrlo? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12(1), 181-204.
  • Cruz, G. (2012). Inclusión en la Educación Superior: de la atención a la diversidad al facultamiento del estudiantado. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 12, 216-230.
  • Gairin, J., Feixas, M., Guillamón, C. y Quinquer, D. (2004). La tutoría académica en el escenario europeo de la Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1), 61-77.
  • García, B., Ponce, S., García, H., Caso, J., Morales, C., Martínez, Soto, Y., Serna, A., Islas, D. Martínez, S. y Aceves, Y. (2016). Las competencias del tutor universitario: una aproximación a su definición desde la perspectiva teórica y de la experiencia de sus actores. Perfiles Educativos, 38(151),104-122.
  • Haya, I., Calvo, A. y Rodríguez-Hoyos, C. (2013). La dimensión personal de la tutoría universitaria. Una investigación cualitativa en la Universidad de Cantabria, España. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 24(3), 98-113.
  • Lázaro, A.J. (1997). La función tutorial en la formación docente. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 28, 93-108.
  • Leiva, J., y Jiménez, A. (2012). La educación inclusiva en la universidad del siglo XXI: un proceso permanente de cambio. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, 8, 41-62.
  • Lobato, C. y Guerra, N. (2016). La tutoría en la educación superior en Iberoamérica: Avances y desafíos. Educar, 57(2), 379-398.
  • Martínez-Clares, P., Martínez-Juárez, M., y Pérez-Cusó, J. (2016). ¿Cómo avanzar en la tutoría universitaria? Estrategias de acción: los estudiantes tienen la palabra. Revista Española de Orientación y Psicopedagógica, 27 (2), 80-98.
  • Martínez-Clares, P., Pérez-Cusó, J. y Martínez-Juárez, M. (2014). Una (re)visión de la tutoría universitaria en los estudios de Grado. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 12(1), 269-305.
  • Pérez-Cusó, J., Martínez-Clares, P., y Martínez-Juárez, M.(2015). Satisfacción del estudiante universitario con la tutoría. Diseño y validación de un instrumento de medida. Estudios sobre Educación, 29, 81-101.
  • Real DecReto 1791/2010, de 30 de diciembre, por el que se aprueba el Estatuto del Estudiante Universitario. (BOE de 31 de diciembre de 2010).
  • Solaguren, M. y Moreno L. (2016). Escala de actitudes de los estudiantes universitarios hacia las tutorías académicas. Educación XX1, 19(1), 247-266.
  • Tejedor, F.J. y García-Valcárcel, A. (2017). Causas del bajo rendimiento del estudiante universitario (en opinión de los profesores y alumnos). Propuestas de mejora en el marco del EEES. Revista de Educación, 342, 443-473.
  • Tomás, M., Armengol, C., Borrel, N., Castro, D., Gairín, J. y Feixas, M. (2004). La acción tutorial docente en el contexto de la Universidad Europea: Percepción del profesorado encuestado por el grupo CCUC. IV Seminario de Expertos CCUC. Universidad Autónoma de Barcelona.
  • Troyano, Y. y García, A.J. (2009). Expectativas del alumnado sobre el profesorado tutor en el Espacio Europeo de Educación Superior. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 3, 1-8.
  • Villar, L.M. y Alegre, O.M. (2004). Manual para la Excelencia en la Enseñanza Superior. Madrid: McGraw-Hill.