¿Influyen los años de experiencia y la especialidad de los profesores en las teorías implícitas que se atribuyen sobre el aprendizaje de la lectura?

  1. Suárez, Natalia
  2. Jiménez, Juan E.
Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2014

Issue Title: PSICÓLOGO EDUCATIVO

Volume: 2

Issue: 1

Pages: 257-262

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2014.N1.V2.438 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

The purpose of this study has been to analyze whether teaching experience and qualification has an influence on teacher’s implicit theories on learning to read. A sample of 422 teachers from different countries of Iberoamerica was selected. We analyzed the data through a multivariate general linear model and we did not find a significant interaction between years of teaching and qualification. However, a main effect of qualification was found but not an effect due to teaching experience.

Bibliographic References

  • Alexander, P. y Dochy, F. J. R. C. (1995). Conceptions of knowledge and beliefs: A comparison across varying cultural and educational communities. American Educational Research Journal, 32, 413- 442.
  • Aparicio, J. A., Hoyos, O. y Niebles, R. (2004). De Velázquez a Dalí: las concepciones implícitas de los profesores sobre el aprendizaje. Psicología desde el Caribe, 13, 144-168.
  • Calderhead, J. y Robson, M. (1991). Images of teaching: student teachers, early conceptions of classroom practice, Teaching and Teacher Education, 7, 1-8.
  • Clandinin, D. J. y Connelly, F. M. (1987). Teachers’ personal knowledge: What counts as personal in the studies of the personal. Journal of Curriculum Studies, 19, 487-500.
  • Clark, C. M. y Peterson, P. L. (1986). Teachers’ thought processes. En M. C. Wittrock (Ed.). Handbook of research on teaching. New York: Macmillan.
  • De Vicente, P. S. (2004). Profesor, creencias y teorías implícitas. En F. Salvador, J. L. Rodríguez Y A. Bolívar (pp.432-434). Diccionario Enciclopédico de Didáctica. Volumen II. Málaga: Ediciones Aljibe.
  • Dubois, M.E. (2002). La lectura en la formación y actualización docente. Lectura y Vida, 23, 3, 30-38.
  • Fazio, M. (2000). Constructive comprehension and metacognitive strategy instruction in a fieldbased teacher education program. Yearbook of the College Reading Association, 22, 177–190.
  • Fenstermacher, G. D. (1994). The knower and the known: The nature of knowledge in research on teaching. En L. Darling-Hammond (Ed.). Review of Research in Education, 20, 3-56.
  • Granda, V. (1998). La Organización de la práctica como una variable de enseñanza aprendizaje. Actas del IV Congreso Nacional de Educación Física de Facultades de Educación y XV de Escuelas Universitarias de Magisterio, 28,177-206.
  • Hayes, D.A. (1997). Models of professional practice in teacher thinking. In S.Stahk y D.A. Hayes (Eds.). Instructional models in reading.
  • Jiménez, J.E., Rodríguez, C., Crespo, P., Guzmán, R., O’Shanahan, I., Suárez, N., et al (2012). Letra: programa tutorial para la enseñanza de la lectura (www.programaletra.ull.es). Universidad de La Laguna.
  • Jiménez, J.E., Rodríguez, C., Suárez, N., y O’Shanahan, I. (2014a). ¿Coinciden nuestras ideas con lo que dicen las teorías científicas sobre el aprendizaje de la lectura? Manuscrito remitido para su publicación.
  • Jiménez, J.E., Rodríguez, C., Suárez, N., O’Shanahan, I., Villadiego, Y., Uribe, C., et al. (2014b). Teorías implícitas del profesorado sobre el aprendizaje de la lectura: un estudio en países del espacio Iberoamericano. Manuscrito remitido para su publicación.
  • Kagan, D. M. (1992). Professional growth among preservice and beginning teachers, Review of Educational Research, 62, 129-169.
  • Knowles, J. G. y Cole, A. L. (1994). Through preservice teachers’ eyes: exploring field experiences through narrative inquiry. NY: McMillan College.
  • Leinhardt, G. (1988). Situated knowledge and expertise in teaching. En J. Calderhead (Ed.). Teachers’ Professional Learning.
  • Matanzo, J.B. y Harris, D.L. (1999). Encouraging metacognitive awareness in preservice literacy courses. Yearbook of the College Reading Association, 21, 201–225.
  • Marrero, J. (1991). Las teorías implícitas del profesorado y currículo. Cuadernos de pedagogía, 197,66-69.
  • Marrero, J. (1993). Las teorías implícitas del profesorado: vínculo entre la cultura y práctica de la enseñanza. En M.J., Rodrigo, A., Rodríguez y J., Marrero (Eds). Las teorías implícitas: una aproximación al conocimiento cotidiano. Madrid: Visor.
  • Montero, M. L. (2001). La construcción del conocimiento en la enseñanza. En C. Marcelo (Ed.). La función docente. Madrid, Síntesis, 47-83.
  • Murphy, P. K. (1998). Toward a multifaceted model of persuasion: Exploring textual and learner interactions. Unpublished doctoral dissertation. University of Maryland, College of Education, College Park, MD.
  • McAlpine, L. y Weston, C. (2002). Reflection: Issues related to improving professors’ teaching and students’ learning. En P. Goodyear y N. Hativa (Eds.) Teacher thinking, beliefs and knowledge in higher education. The Netherlands: Kluwer.
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62, 307-332.
  • Pozo, I., Scheuer, N, Puy, M., Mateos, M., Martín M. y Cruz, M. (2006). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos. Barcelona: Graó.
  • Quintana, J. M. (2001). Las creencias y la educación. Pedagogía Cosmovisual. Barcelona: Herder.
  • Reynolds, D. (1992). Personal history-based beliefs as relevant prior knowledge in course work. American Educational Research Journal, 29, 325-349.
  • Rodríguez, J.M. (1999). Las teorías implícitas sobre la enseñanza de los profesores en formación antes de las prácticas: el caso de Alicia. Revista de educación, 1, 133-156.
  • Shavelson, R.J. y Stern (1981). Research on teachers´ pedagogical thoughts, judments, decisions, and behavior. Review of educational Research, 51, 455-498.
  • Stevens, L.P. (2002). Making the road by walking: The transition from content area literacy to adolescent literacy. Reading Research and Instruction, 41(3), 267–278.
  • Tracey, D. y Mandel, L. (2012). Lenses on Reading. As Introduction to Theories and models. New York: Guilford Press.
  • Theurer, J.L. (2002). The power of retrospective miscue analysis: One preservice teacher’s journey as she reconsiders the reading process. Reading Matrix: An International Online Journal, 2 (1).
  • Webb, K. y Blond, J. (1995). Teacher knowledge: the relationship between caring and knowing. Teaching and Teacher Education, 11, 611-625.
  • Wolf, S.A., Carey, A.A. y Mieras, E.L. (1996). The art of literary interpretation: Preservice teachers learning about the arts in language arts. National Reading Conference Yearbook, 45, 447–460.
  • Zeichner, K.M., Tabachnick, B. y Densmore, K. (1987). Individual, institutional, and cultural influences on the development of teachers’ craft knowledge. En J. Calderhead (Ed.). Exploring Teachers’ Thinking. London: Cassell.