Los estilos de aprendizaje de los estudiantes del grado en enfermería de la Universidad de La Laguna

  1. María Mercedes Arias Hernández 1
  2. Mirian Catalina González Afonso 1
  3. Luis Antonio Feliciano García 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Revista:
ENE Revista de Enfermería

ISSN: 1988-348X

Año de publicación: 2020

Número: 14

Páginas: 1

Tipo: Artículo

DOI: 10.4321/s1988-348x2020000200003 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Resumen

Learning styles are mental processes carried out by students to process, understand and adopt the information during the education process.The objective is to describe the learning style of students in the Nursing Degree, University of La Laguna. This is a transversal study with 303 students from all levels. The Honey-Alonso Learning Styles Questionnaire (CHAEA), validated in Spanish context was used. The results conclude that our students present a reflexive and theoretic learning style.

Referencias bibliográficas

  • Moreno I.M. y Siles J. (2014). “Pensamiento crítico en enfermería: de la racionalidad técnica a la práctica reflexiva” en Aquichan, 14 (4).Edit. Universidad de La Sabana, Colombia, páginas 594-604.
  • Alonso, C. (1992). Análisis y Diagnóstico de los Estilos de Aprendizaje en Estudiantes Universitarios. Tomo II. Editorial de la Universidad Complutense. Colección Tesis Doctorales. Madrid
  • Alonso, C. M., Gallego, D. J. y Honey, P. (2012). Los estilos de aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora. Ediciones Mensajero. 8a edic. Bilbao, España
  • Honey, O., y Mumford, A. (1986). The manual of learning styles. Editorial: Peter Honey Maidenhead
  • Kolb, D. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Editorial Prentice-Hall. Nueva Jersey
  • Castro, S. y Guzmán, B. (2005). “Los estilos de aprendizaje en la enseñanza y el aprendizaje: una propuesta para su implementación” en Revista de Investigación, 58, Editores: Universidad Pedagógica Experimental Libertador: Instituto Pedagógico de Caracas, Venezuela, páginas 83- 102.
  • Keefe, J. (1988). Profiling and Utilizing Learning Style, NASSP Learning Style Series. Reston, Virginia
  • Massimino, L. (2006). Preferencias de estilos de aprendizaje en estudiantes universitarios de Historia de España, Italia y Alemania. Tesina. Universidad Nacional de Educación a Distancia UNED, Madrid
  • Canalejas Pérez, M.C., Martínez Martín, M., Pineda Ginés, M.C., Vera Cortés, M.L., Soto González, M., Martín Marino, A. & Cid Galán, M. L. (2005). “Estilos de aprendizaje en los estudiantes de enfermería” en Educación Médica, 8(2), Editorial Fundación Educación médica, Barcelona, España, páginas 33-40.
  • Alonso, C. M., Gallego, D. J. y Honey, P. (2012). CHAEA. Cuestionario Honey-Alonso de Estilos de Aprendizaje. Ediciones Mensajero, Bilbao, España
  • Simarro Blasco JA et al. “Estrés en la Unidad de Cuidados Intensivos en función de los grados de estilos de aprendizaje” en Metas de Enferm, 12(10), Editorial DAE-Grupo Paradigma, Valencia, España, páginas 62-69.